Helaas komt lage rugpijn bij volwassen heel vaak voor. 80 procent van de volwassenen krijgt er  een keer mee te maken. Meestal is overbelasting oorzaak van de rugpijn. Ook een zwakke rug is een bekende boosdoener. Gelukkig kan je dankzij krachttraining op de fitness je rugpijn aanpakken.

Hoe ontstaat lage rugpijn?

Uit onderzoek is gebleken dat lage rugpijn meestal komt door het teveel en verkeerd belasten van de rugspieren. Het probleem is dan ook niet alleen de houding, maar ook de sterkte van je rugspieren. Verkeerd belasten gebeurt zoals eerder beschreven ook steeds vaker. Daarbij hebben steeds meer mensen overgewicht. Kortom: een foute combinatie.

rugpijn fitness sportschool papendrecht alblasserdam

Belang van de rugspieren.

De spieren in onderrug vervullen een dubbele taak. Ze helpen ons niet alleen met tillen, maar ook met een goede lichaamshouding. Door de dubbele functie belast je je rugspieren al snel te veel. Lang dezelfde bewegingen uitvoeren of heel plots bewegen is funest. Vrouwen bijvoorbeeld krijgen vaak klachten tijdens hun zwangerschap.

Blijven bewegen

De pijn in je lage rug gaat meestal vanzelf over. De massa denkt daardoor dat rust geven dé oplossing is. Het tegendeel is waar. De manier om de pijn te voorkomen is krachttraining op de fitness. Dankzij de mogelijkheid om de spieren heel gericht te trainen, wordt je rug sterker. 

Preventie

Door je gewicht op pijl te houden en aan krachttraining te doen zorg je ervoor dat je rug sterker wordt. Daardoor kan je rugklachten en dus ook rugpijn voorkomen. Het is wel belangrijk om juist te trainen en met de juiste opbouw. Vraag dan ook een van de instructeurs om hulp. Zij zullen je graag helpen. Ook op gebied van voeding kunnen zij je helpen. Let wel op de volgende signalen: tintelingen of pijnen die ver uitstralen. Dat zijn namelijk signalen om naar de dokter te gaan.