0%
waarom je core trainen
 

Span je core aan! Iedere training hoor je het weer opnieuw. Vrijwel iedere training hoor je het de trainer waarschijnlijk zeggen. Maar wat is je “core” precies en hoe span je je core aan? En waarom is het zo belangrijk?

Wat is je core?

Je core is letterlijk vertaald de kern van je lichaam. Hieronder vallen je heupen, bekken en romp. Wanneer we spreken over je core spieren dan bedoelen we je:

  • Buik
  • Het bovenste gedeelte van je onderlichaam
  • Heupen
  • Bekken
  • Romp (wervelkolom)
Bij zowel grote als kleine bewegingen zorgen je core spieren voor stabiliteit in je rug en bekken. Je core optimaal sterk houden is niet alleen belangrijk voor het sporten, maar ook voor alledaagse activiteiten. Denk maar iets optillen of tuinieren.

Voorkom blessures dankzij een sterke core.

Als we het je vertellen dan klinkt het best logisch: Een sterke kern zorgt ervoor dat je meer aankunt. Wanneer een voetballer een sterke core heeft, zal hij na een flinke duw zich minder snel verstappen of bezeren. De klap kan namelijk opgevangen worden door de core. Dit geldt eigenlijk voor alle sporten. Denk maar aan deadliften. Door corespanning kan je de druk op je rug verminderen. Er zijn ook oefeningen waar bij je zou denk dat je geen corespanning nodig hebt. Maar juist dan kan die spanning heel belangrijk zijn. Kijk maar eens hoe professionele powerlifters bankdrukken; met volle spanning op de core. Dit doen ze om hun lichaam te beschermen en natuurlijk om meer kracht te kunnen leveren.

Hoe zit het met duursport?

Alles in het lichaam is met elkaar verbonden. Een sterke core kan hardlopers zelfs helpen om blessures te voorkomen. Doordat ze de heupspieren beter aan kunnen sturen en dan uiteindelijk ook hun onderlichaam. Heb je geen idee hoe je je core moet gaan trainen? Vraag ons dan om advies.

Next Krachttraining (fitness) voor vrouwen
0 Comment(s)